Zdroj: http://petanic.cz/index.php?a=7  •  Vydáno: 15.10.2010 17:44  •  Autor: Admin

SAIL Amsterdam 2010

Článek z časopisu Yachting Revue 11-2010
Text: David Hrdina
Foto: Tomáš Kubeš

Největším evropským svátkem milovníků starých plachetnic je bezesporu SAIL Amsterdam. Do hlavního města
Holandska se největší dochované plachetnice na světě sjely už po osmé.

Holandský tisk nazývá tuto akci zcela pravém Nautisch spektakel. Takové jachtařské představení na vodě je vskutku nezapomenutelným zážitkem. Pětidenní akce začala ve čtvrtek 19. srpna, kdy po hlavním amsterdamském kanálu proplul konvoj všech účastníků, tedy téměř čtyři desítky nejrůznějších plachetnic.

SAIL IN

Plavbě lodních monster kolem centra města na obou březích kanálu přihlížely statisíce lidi. Další tisíce návštěvníků doprovázely účastníky přehlídky na stovkách lodi všech velikostí. Obří koráby mířily do přístavu námořních lodi nedaleko hlavního nádraží, jehož ústí hlídalo několik člunů amsterdamského přístavu a policie. Černo-žluté přístavní lodě s červeným pruhem vypadaly jako sršni hlídající hnízdo, do prostoru přístavu se přes řadu pokusu nedostala ani jedna nepovolaná loď. Já jsem s dalšími novináři plavbu konvoje sledoval v presscentru umístěném v odbavovacím přístavním terminálu v přímém přenosu na jedné z holandských televizních stanic do té doby, než nám přítomnost několika vrtulníku nad hlavami napověděla, že lodě už budou na dohled. Z terasy presscentra jsme za chvíli uviděli stěžně první krasavice, která, vlečena remorkérem, vzbudila obrovské nadšení všech diváku, Stad Amsterdam s holandským princem na palubě za zvuku slavnostních dělostřeleckých salv o pár minut později zakotvila a to pravé představení začalo. Ještě teď mi běhá mráz po zádech při vzpomínkách na velkolepou přehlídku plachetnic, jejichž stěžně převyšovaly většinu okolních budov. Trvalo téměř tři hodiny, než se přístav zaplnil všemi exponáty SAILu. Novináři měli štěstí, přímo pod terasou byla vyhrazena místa pro největší magnety - ruské čtyřstěžníky Sedov a Kruzenstern. Jakmile úvodní plavba skončila a všechny exponáty zakotvily, zaplnil se hlavni kanál snad tisícovkou turistických lodí, které proplouvaly kolem plachetnic v nekonečně koloně, houkání lodních sirén přitom nebralo konce. Holanďané lodě prostě milují a nestydí se za to.

NEJEN PLACHTY

Holandští organizátoři využili SAIL také k prezentaci své námořní síly. V přístavu byla zakotvena funkční armádní ponorka, u které byla od časných hodin nekonečná fronta zvědavců čekajících na vstup, poblíž kotvily další tři vojenské lodě, jež budily hrůzu a respekt. Součásti bohatého programu, který nabízel kromě prohlídek všech vystavených lodi třeba pirátskou show, byla také soutěžní plavba netradičních plavidel. Díky této disciplíně vlála mezi vlajkami účastnických zemí také česká vlajka. Na startu se totiž objevil našim pravidelným čtenářům známý Petanic, tentokrát už ve třetí, kajutové verzi. Přestože nezvítězil, jeho tvůrci a zároveň členové posádky si účast na SAILu 2010 náležité užili.

TURISTICKÝ HIT

SAIL je pro Holanďany neuvěřitelným magnetem. Být v době jeho konání v Amsterdamu je téměř povinností. Na hlavním kanálu a v přilehlém přístavu, kde se přehlídka odehrává, se pohybovalo po celou dobu místy i maximální možné množství lodi. Já jsem byl na SAILu hostem cestovní kanceláře Dutch Masters, která se specializuje na Holandsko na lodi a pořádala pro své klienty pobyt zaměřený na tuto akci. Zúčastnil jsem se proto dvakrát plavby pro klienty, jež obnášela i večerní účast na každodenním ohňostroji. Na jednu plavbu jsem si navíc stoupl za kormidlo, abych porovnal náročnost manévrování s letošním Dnem královny, kdy jsem plul centrem Amsterdamu s desetimetrovým sloepem v dopravní špičce na vnitřních kanálech. Tentokrát jsem byl za kormidlem patnáct metrů dlouhé a pět metrů široké Olympie. Při proplouvání kolem vystavených lodí jsme se dostali do takové zácpy, že kolem nás doslova zmizela voda. Místa mezi většími loděmi zaplnily malé sloepy, plachetnice a gumáky, takže naše loď, byť byla bez zařazené rychlosti, pomalu plula, tlačená ostatními loděmi. Těžko představitelná situace, přesto jsem ji skutečné zažil.

FUNKČNÍ SYSTÉM

Holanďané jsou národem, který si moc nepřipouští komplikace jakéhokoliv druhu. Umí se přizpůsobit každé situaci, což dokázali i v případě SAILu. Minulý ročník v roce 2005 navštívilo 1,8 miliónu návštěvníků. Letos byla účast podle místních možná ještě o něco větší. Zvládnout takový nápor lidí už vyžaduje dobré logistické znalosti. Po celou dobu SAILu jsem s obdivem pozoroval, že takové množství turistu dokážou organizátoři bez problémů korigovat. Všude byli dobrovolníci, kteří se podíleli na pořadatelských záležitostech. Na hlavním nádraží stačilo na chvíli zastavit a koukat do mapy a už přistoupil označený organizátor s nabídkou pomoci. Stejně dobře si pořadatelé poradili i s nadměrným provozem na vodě. Desítky policejních člunů neustále hlídkovaly na hlavním kanálu a v případě potřeby okamžitě zasahovaly a udržovaly bezpečný a hlavně plynulý provoz. SAIL navíc kromě úvodní a závěrečné plavby neomezil ani nákladní lodě, takže kolem vystavených skvostů si mezi stovkami malých plavidel každou chvíli razil cestu obří tanker. To, že trajektové linky se na hlavním kanálu nezastavily vůbec, netřeba zmiňovat. Před způsobem organizace této monstrózní a parádní akce smekám klobouk a těším se na SAIL 2015.

S autorem článku Davidem Hrdinou na výstavě BOAT 2010.
Z leva Stanislav Svoboda, Petr Novotný a David Hrdina.

img img img img img img img