046_idyla_pod_vysehradem.jpg

Nejnovější články

Petanic II zamířil do Nizozemska

Autor: P. Novotný  •  Vydáno: 31.10.2010 20:58  •  Přečteno: 3114x

SAIL Amsterdam 2010

Autor: Admin  •  Vydáno: 15.10.2010 17:44  •  Přečteno: 2970x

Nejčtenější články

Na lodi vyrobené z pet lahví jsme sjeli Amsterdam

Autor: S. Svoboda  •  Vydáno: 2.9.2010 19:00  •  Přečteno: 3509x

Kde je Mattoni, tam to... plave

Autor: P. Novotný  •  Vydáno: 12.7.2010 6:00  •  Přečteno: 3487x

Vodní den

Autor: S. Svoboda  •  Vydáno: 13.7.2010 15:49  •  Přečteno: 3362x
TOPlist
Kategorie: Aktuality, Napsali o nás

Yachting Revue 6-2010

V Přelouči se nachází zřejmě nejmenší evropská loděnice. Na dvoře rodinného domku Stanislava Svobody vzniká v pořadí třetí loď vyrobená z nejlevnějšího stavebního materiálu - PET lahví.
Text: David Hrdina
Foto: Stanislav Svoboda

První loď zde Svobodovi s přáteli začali stavět v roce 2007, v těchto dnech dokončují kajutovou loď.

OD KÁNOE K MOTORÁKU

Nápad postavit loď z PET lahví se zrodil, tak jako spousta jiných nápadů v dějinách, z lenosti. „Náš syn, který se díky svému sportovnímu zapojení horečně snaží dodržovat pitný režim, zásobuje naši domácnost prázdnými PET lahvemi a o to, jak a kam zmizí, se příliš nestará. Kontejner na plasty je daleko od domu a lahve se kupí a kupí. A tak jsme s manželkou začali koumat, jak tento odpad využít," říká Stanislav Svoboda.

A protože mají Svobodovi rádi vodu, volba padla na loď. Na stavbu plavby schopné kánoe spotřebovali 600 lahví, výhradně od mattonky. Tento úspěch podnítil tyto nadšence k druhému pokusu. Do sběru konkrétních pětek se zapojily děti ze základní školy v Chvaleticích. Stačilo 1000 lahví, zdokonalená technologie spojování a konstrukce a Petanic byl na světě.

SNADNÁ VÝROBA

Výrobní postup je, jak jinak, jednoduchý.
„Rozříznutím jedné lahve vznikne spojka, kterou lze spojit další lahve. Takovýmto spojováním pak vzniknou jakési sloupky, z nichž se potom loď poskládá. Předtím je třeba tyto sloupky ještě obalit fólií, aby se co nejvíce zamezilo vniknutí vody do spojek. Do konečného tvaru se láhve spojí pomocí dřevených lišt a pevných plastových stahovacích pásek," nebojí se prozradit výrobní know-how S. Svoboda.
Stavba začala na podzim 2008, v dubnu loňského roku se uskutečnily provozní zkoušky a loď vybavená dvoutaktním motorem Tummler odstartovala cestu ke slávě 1. 5. 2009 na Baťové kanálu ve Skalici.
„Pluje skvěle, uveze až pět lidí. Trochu horši je to s ovladatelností, protože loď nemá pevný kýl, je průtočná a pohání ji motor, který je určen k pevnému zavěšení ze strany. My jej zavěšujeme na záď a loď jím řídíme," dodává S. Svoboda.

DALŠÍ MODEL

Petanic byl k vidění na letošní výstavě Lodě na vodě jako exponát cestovní kanceláře Dutchmasters. Mezitím v Přelouči vzniká třetí plastová loď se stejné typicky zelenou PET barvou. Petanic II. bude trošku jiný. Konstrukce bude podobná, přibude pouze kajuta a změní se řízení a pohon. Rozměry budou též jiné - loď bude vetší a bude pravděpodobně určena jen pro čtyři osoby. Měla by se zúčastnit letošního setkání lodí Sail 2010 v holandském Amsterdamu.

img   img

print Formát pro tisk